ORTOGRAFIA Z MRÓWKĄ I BORÓWKĄ – OD KAPITAN NAUKA

Dziś postaram się krótko. Właśnie zaczynamy przygodę z kartami do ortografii. Wprawdzie miały jeszcze poczekać w szafie, ale okazało się, że Klara już całkiem sprawnie pisze, jednak wybiera tylko niektóre z liter i tak na przykład używa „u”, „h” i „ż”, pomijając „ó”, „ch” i „rz”. Jest to etap całkowicie normalny, ale pomyślałam, że może warto wykorzystać jej naturalne zainteresowanie pisaniem i powoli zapoznawać moją pierwszoklasistkę z zasadami pisowni. 

Pokazywałam już kilka produktów serii Kapitan Nauka, choćby udane zestawy do nauki angielskiego, czy równie ciekawie przygotowane mema na 3 poziomach. Tu mamy i ten sam rozmiar pudełka i identyczną grafikę (Magdalena Popovisc) co w poprzednich produktach. Mnie to się podoba, bo jednak pudełka w tych samych wielkościach ustawione na półce sprawiają POZORY porządku. No i jeszcze dwa wielkie plusy: pierwszy za to, że produkt jest Polski, drugi – pudełko nie jest wiele większe od zawartości, czyli producent nie próbuje oszukać optycznie klienta, co mnie zawsze bardzo denerwuje.

WIEK: 6-9 lat
CENA: 34,90 zł
DLA KOGO: szkoła podstawowa, klasy 1-4
OCENA: polecam

zabawkator_ortografia_z_mrówką_i_borówką_3

zabawkator_ortografia_z_mrówką_i_borówką_14

Co znajdziemy w zestawie? Broszurkę, ale o niej później. Przede wszystkim jest to zestaw 110 dwustronnych kart. Przy czym 10 kart specjalnych z zasadami pisowni, a 100 z przykładowymi wyrazami. Jedna strona to wyraz z wykropkowaną trudnością ortograficzną, a druga to cały wyraz do samosprawdzenia, czy utrwalenia. Do każdej karty z zasadą przygotowano 10 kart z przykładami słówek.

Przykładowe zasady:
– ch po literze s
– ó w cząsteczce -róż-
– ó w zakończeniach -ów, -ówka, -ówna
– u w zakończeniach -uchna, -uszka, -usia

PRZYKŁADOWE ZABAWY
Najprostsza to dobieranie kart do zasad. Rozkładamy zasady (nie trzeba wszystkich, mogą być na początek dwie, trzy), obok odpowiednie karty z wyrazami i dziecko dobiera je odpowiednio. W wersji łatwiejszej układamy karty tak, by było widać całe słowo. W wersji trudniejszej odwracamy karty w taki sposób, że widać słowo z kropką w miejscu trudności ortograficznej.

Druga prosta zabawa to rozłożenie kilku, kilkunastu kart z wykropkowanymi literami i zgadywanie jaki znak powinien się tam znaleźć. Sprawdzanie odpowiedzi poprzez odwracanie karty.

Rozłożenie kart z całymi wyrazami i pytanie „Jaka zasada miała zastosowanie w tym przypadku?”.

Memo ortograficzne – wybieramy po dwie karty z każdej zasady (mamy 10 par) i gramy jak w zwykłe memo. To już rozrywka dla zaawansowanych, naprawdę wydaje się łatwa, ale taka nie jest.

Układanie zdań i historyjek. Dziecko losuje kartę i układa zadanie ze znajdującym się na niej wyrazem. Albo trzy karty i układamy historyjki. Takie zajęcia pomagają wzrokowo utrwalić pisownię podczas zabaw.

Więcej propozycji znajdziecie w broszurce dołączonej do zestawu.

zabawkator_ortografia_z_mrówką_i_borówką_11

zabawkator_ortografia_z_mrówką_i_borówką_12

zabawkator_ortografia_z_mrówką_i_borówką_9

zabawkator_ortografia_z_mrówką_i_borówką_10

Do zestawu dołączony jest „Poradnik dla opiekunów”, w którym znajdziecie pomysły na to jak wykorzystać karty do zabawy, spis wszystkich słów z zestawu z dopasowaniem do zasady, kilka ćwiczeń dla dzieci i przykładowe dyktanda (czy raczej testy, bo dziecko ma za zadanie wpisać brakującą literę, choć można oczywiście wykorzystać tekst do klasycznego dyktowania).

zabawkator_ortografia_z_mrówką_i_borówką_4

zabawkator_ortografia_z_mrówką_i_borówką_5

zabawkator_ortografia_z_mrówką_i_borówką_6

zabawkator_ortografia_z_mrówką_i_borówką_7

zabawkator_ortografia_z_mrówką_i_borówką_8

 

Komentarz do “ORTOGRAFIA Z MRÓWKĄ I BORÓWKĄ – OD KAPITAN NAUKA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Website