„CO I JAK?” CZYLI KSIĄŻKOWA SERIA RATUNKOWA

Kiedy Aleksy był mały, to kupowałam mu książki po angielsku, w której autorzy odpowiadali na typowe pytania zadawane przez kilkulatków. „Typowe” czyli powtarzane 100 razy, zaczynające się od „dlaczego lub jak” oraz mające dość zaskakującą treść np. czy mogę pić deszcz, czy pod wodą słychać, jak śpiewa wieloryb itd. Jak ja wtedy potrzebowałam takiej polskiej ratunkowej serii książkowej, która pomogłaby mi odpowiadać na te wszystkie zagwozdki! No i dziś mogę Wam takie tytuły polecić w postaci serii „Co i jak”.

„Co i jak?” to seria wydawana przez Wydawnictwo Wilga, napisana przez Martę Krzemińską i zilustrowana kreską Kamila Loskota. Skierowana jest do czytelników w wieku przedszkolnym. Choć ze względu na przyrodniczą tematykę sprawdzi się również u młodszych szkolniaków, rozszerzając ich zakres wiedzy o zwierzętach, roślinach i zjawiskach atmosferycznych. A ponieważ mamy już środek października, to podpowiem, że książeczki można kupić po kilkanaście złotych. Mogą więc być ciekawymi prezentami na Mikołajki – wciągające i edukacyjnie jednocześnie. Książki znajdziecie tu: przyrodnicza seria dla dzieci.

„CO I JAK?” – DLACZEGO WARTO
SIĘGNĄĆ PO TE TYTUŁY?

W ramach serii ukazały się do tej pory tytuły: „Dlaczego słońce świeci?”, „Dlaczego deszcz pada?”, „Dlaczego rośliny rosną?”, „Jak zwierzęta rozmawiają?”, i premierowa „Jak działa ludzkie ciało?”. Wszystkie części mają takie same zalety:

🍀 Tematyka przyrodnicza na poziomie przedszkolaka uzupełniona jest o treści, które nie tylko poszerzają wiedzę o świecie, ale też pokrywają się z programem z pierwszych klas szkoły podstawowej. Fauna, flora, zjawiska atmosferyczne/przyrodnicze i ludzkie ciało to pierwsze tematy, które najczęściej interesują małych czytelników, ponieważ są im najbliższe.

🍀 Proste przedstawienie często złożonych zależności z użyciem odpowiedniego nazewnictwa np. opad atmosferyczny, meteorologia, obieg wody w przyrodzie itd.

🍀 Odpowiednie obłożenie stron tekstem. Bardzo zwięzłe oraz klarowane odpowiedzi, które z jednej strony zrozumie nawet trzylatek, a z drugiej będą wystarczające dla sześciolatka.

🍀 Kompleksowe potraktowanie tematu. Czyli jeśli pytaniem tytułowym (wyjściowym) jest „Dlaczego deszcz pada?”, to w książce znajdziemy informacje nie tylko o deszczu i innych opadach. Przeczytamy tam też, jakie znaczenie ma obieg wody dla przyrody, gdzie mamy obfite deszcze, a w jakich miejscach świata brakuje opadów, co z tego wynika dla zwierząt i roślin itd. I to jest naprawdę pomocne, ponieważ każdy, kto ma dziecko wie, że odpowiedź na jedno pytanie rodzi kolejne… „A jak wygląda kropla deszczu?”, „Czy deszcz można zmierzyć?”, „Czy będzie u nas powódź?”, „Dlaczego deszcz może być kwaśny?” itd.

🍀 Książki są ładnie wydane. Mają wygodny format 19 na 24 centymetry, twardą oprawę, kolorowe strony i wesołe, duże ilustracje.

🍀 Nie ma znaczenia od jakiej części zaczniecie przygodę z „Co i jak?”. Najlepiej jeśli będziecie się kierować tym, o co akurat… pyta dziecko.

🍀 To dobre tytuły do rozbudzenia zainteresowania przyrodą. Nie są tak duże, jak przyrodnicze encyklopedie i koncentrują się wokół konkretnego tematu. A dlaczego mielibyście próbować wciągać małych czytelników w tematy przyrodnicze? Po pierwsze każdy z nas powinien wiedzieć jak najwięcej o sobie i miejscu, w którym żyje. Po drugie przyroda i biologia są ważną częścią edukacji szkolnej. Dlatego im więcej dziecko dowie się bez presji ocen, tym łatwiej będzie mu później.

ZAGLĄDAMY DO PREMIEROWEJ CZĘŚCI
„JAK DZIAŁA CIAŁO CZŁOWIEKA?”

Macie ochotę podejrzeć książki bardziej szczegółowo? Zapraszam do środka nowego tytułu „Jak działa ciało człowieka?”. W naszym domu właśnie anatomii dotyczyło najwięcej dziecięcych pytań, oczywiście z dużym naciskiem na bekanie, bąki, siku, oraz czy przez pępek można zajrzeć do środka. Ale po kolei. Książkę zaczyna krótkie wprowadzenie na temat ciała. Potem autorzy odpowiadają na pytania: dlaczego musimy jeść, jak wygląda układ pokarmowy, czy można jeść same słodycze, jak zbudowany jest ząb, ile mamy zębów, dlaczego zęby się psują, skąd biorą się bąki, wymioty, bekanie, bakterie, czym jest mocz? A krew? A oddychanie? Mózg? Układ nerwowy? Sen? Zmysły? O co chodzi z pępkiem, stawami, dzidziusiem w brzuchu mamy? Nie, nie udało mi się wymienić wszystkich poruszonych zagadnień. Chyba nawet połowy nie wypisałam.

Na zdjęciach możecie dokładnie zobaczyć, jak opracowane są tematy – ile zajmuje miejsca tekst, ile ilustracje. Zwróćcie uwagę na ostatnie ujęcie – to dwustronicowe podsumowanie książki. Informacje, które warto zapamiętać. Tak, jak pisałam na początku, w tej serii podoba mi się bardzo dobre dopasowanie ilości informacji do wieku czytelników. Niby łatwo, niby wcale nie dużo treści, a ile można się dowiedzieć i nauczyć!

Jeśli szukacie ciekawej serii dla dzieci do trzeciego roku życia, to koniecznie zobaczcie „Krok po kroku”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Website

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.