![](https://zabawkator.pl/wp-content/uploads/2019/10/tablica_magpad_ania_oka_2.jpg)
„Moje dziecko nie chce rysować szlaczków”, „Synek nie chce kolorować”, „Ola płacze przy odrabianiu lekcji”. Znacie to? Ja tak, bo co roku jesienią dostaję podobne wiadomości od rodziców starszych przedszkolaków i pierwszoklasistów. Z pytaniem: co robić, jak sobie z tym poradzić? Dlatego dziś w artykule porozmawiamy chwilę o małej motoryce i tablicy MagPad – Dots, która pomaga przygotować dłonie do nauki pisania, rysowania i odpowiedniego chwytu. Ale też wspiera naukę matematyki czy kodowania.
UWAGA! Do końca miesiąca mamy 10% zniżki na tablice MagPad i Znikopisy w klocki.edu.pl na hasło ZABAWKATOR.
Dlaczego takie pytania od czytelników pojawiają się jesienią? To proste. We wrześniu dzieci wracają do placówek edukacyjnych. W starszych grupach przedszkolnych zaczyna się wykonywanie zadań przypominających szkolne, aby przygotować dzieci do właściwiej edukacji. Z kolei w szkole praca rusza pełną parą: siedmiolatki od razu siadają do rysowania, kolorowania, szlaczkowania, pisania. Dlatego? Ponieważ nauka w Polsce opiera się głównie na pisaniu i czytaniu, niezależnie od przedmiotu.
Jakie więc umiejętności trzeba opanować najszybciej, aby nie mieć potem problemów z nauką? Czytanie i pisanie. Dziś skoncentrujemy się na pisaniu. Dlaczego dzieci mają coraz więcej problemów z odręcznym pisaniem? Jakie to ma konsekwencje w szkole i w życiu codziennym? I jak sobie z tą trudnością poradzić?
![](https://zabawkator.pl/WordPress3/wp-content/uploads/2019/10/tablica_magpad_ania_oka_5-1024x683.jpg)
MAŁA MOTORYKA – O CO TYLE HAŁASU?
Mała motoryka to w uproszczeniu czynności, które wykonujemy przy użyciu palców i dłoni. Sprawność ta nie jest wrodzona, czyli dyktowana genetycznie. Jej rozwój zależy od nas. Dobrze rozwinięta mała motoryka sprawia, że dziecko jest sprawniejsze manualnie, ponieważ ma skoordynowane i precyzyjne ruchy, oraz silne dłonie. To z kolei ułatwia mu podstawowe czynności – samoobsługę (jedzenie, ubieranie, sprzątanie itd.), zabawy, a w szkole: pisanie, rysowanie, prace twórcze.
Słaba mała motoryka oznacza KŁOPOTY. My, rodzice, z reguły pilnujemy rozwoju motoryki dużej, czyli sprawności całego ciała. Niestety często zapominamy zadbać o rozwój małej motoryki. Problem spostrzegamy dość późno: gdy dziecko słabo radzi sobie z przedszkolnymi i szkolnymi zadaniami: cięciem, klejeniem, lepieniem, rysowaniem, wydzieraniem itd.
![](https://zabawkator.pl/WordPress3/wp-content/uploads/2019/10/tablica_magpad_ania_oka_11-1024x682.jpg)
![](https://zabawkator.pl/WordPress3/wp-content/uploads/2019/10/tablica_magpad_ania_oka_8-1024x683.jpg)
CZEMU MUSIMY DBAĆ O MAŁE RĄCZKI?
Od kiedy powinniśmy pilnować treningów małej motoryki? Żeby dziecko w wieku 5-7 lat miało sprawne dłonie, musi je ćwiczyć od… pierwszych tygodni życia. Najpierw chwytając miękkie zabawki, lekkie gryzaczki, potem bawiąc się zróżnicowanymi typami klocków, puzzli, układanek i mas plastycznych (to taka podstawa). Sprawna mała motoryka jest ważna już u trzylatka, ponieważ pozwala mu wykonywać czynności samoobsługowe jak choćby jedzenie czy ubieranie się w przedszkolu. Gdy dziecko jest samodzielne, wzrasta jego pewność siebie i chęć do podejmowania nowych wyzwań.
Z kolei słabo rozwinięta motoryka sprawia, że dziecku trudno jest wykonywać czynności samoobsługowe, zadania manualne. Często ma problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową, zręcznością, tempem pracy. To powoduje, że czuje się gorszy w grupie rówieśniczej, szkolnej lub przedszkolnej, popada w kompleksy, boi się nowych zadań, traci pewność siebie, a nawet wycofuje z życia społecznego.
![](https://zabawkator.pl/WordPress3/wp-content/uploads/2019/10/tablica_magpad_ania_oka_9-1024x683.jpg)
TABLICA MAGNETYCZNA MAGPAD – DOTS: ZABAWKA CZY POMOC NAUKOWA?
Ta tablica to taka pomoc wspierająca rozwój dziecka i jednocześnie pomoc naukowa, ukryta w efektowej zabawce. Jest nie tylko kolorowa, ale też opiera się na działaniu magnesu, a wiadomo, że dla dzieci zabawki magnetyczne mają w sobie coś z magii. Przyjrzyjmy się najważniejszym korzyściom z zabawy tablicą MagPad.
1. Rozwój małej motoryki. Dziecko uczy się chwytu szczypcowego poprzez trzymanie i precyzyjne operowanie magnetycznym patyczkiem. Ćwiczy koordynację ręka-oko, wzmacnia dłoń i palce. Robi to podczas zabawy, bez konieczności kolorowania czy rysowania.
2. Maluch wyrabia cierpliwość i uczy się koncentracji. To kluczowe umiejętności, które w przyszłości pozwolą mu na naukę i wykonywanie zadań. Ale nie oszukujmy się. Cierpliwość bardzo pomaga w każdej dziedzinie życia, a koncentracja będzie w przyszłości jedną z kluczowych kompetencji, ponieważ w świecie przebodźcowania i rozpraszaczy coraz trudniej się nam wszystkim skupić.
3. Tablica jest genialną pomocą do prostych działań matematycznych, jak choćby liczenie: dodawanie, odejmowanie, określanie mniej/więcej, układanie ciągów itd. Ale możemy też pobawić się w geometrię (na zdjęciu pod tym akapitem widzicie kwadrat z zaznaczonymi wierzchołkami, a potem również z przekątnymi). Zabawka może też służyć do wstępnej nauki kodowania.
4. Dziecko może rozwijać kreatywność, jak przy każdej zabawie artystycznej. Ma białą kartkę, kolory i narzędzie, może tworzyć własne kompozycje i obrazy.
5. Do zestawu dołączone są też karty z instrukcjami. Wielu rodziców uważa, że są to ułatwiacze zabijające w dziecku kreację. Nie będę się z tym spierać, ale napisze tylko, że przecież te karty mają zupełnie inne zadanie. Po pierwsze są jak demo zabawy, czyli pokazują dziecku, co może zrobić z naszą tablicą. Po drugie są to ZADANIA do wykonania. A to znaczy, że zabawa z tymi instrukcjami uczy malucha wykonywać zadanie do końca. Czyli mamy kolejną umiejętność kluczową w szkole, pracy, życiu.
6. Dla wielu dzieci, również starszych, zabawa MagPad może być formą wyciszenia i relaksu. Trochę jak układanie puzzli lub klocków, tylko łatwiejsze. Dlatego zabawka jest idealna jako wsparcie edukacji, lub do uspokojenia.
![](https://zabawkator.pl/WordPress3/wp-content/uploads/2019/10/tablica_magpad_ania_oka_6-1024x682.jpg)
![](https://zabawkator.pl/WordPress3/wp-content/uploads/2019/10/tablica_magpad_ania_oka_7-1024x683.jpg)
JAK SIĘ BAWIĆ, DLA JAKIEGO WIEKU, DANE TECHNICZNE
Na czym polega zabawa? To bardzo proste. Wyjmujemy z obudowy magnetyczny patyczek i układamy nim na planszy z wgłębieniami kolorowe pchełki (tak mi się skojarzyło, albo z M&Msami z czekoladą). Tablica z pchełkami jest całością, a to znaczy, że… nie mogą wypaść i się zgubić. Nigdzie. W ogródku, u lekarza, w samochodzie, NIGDZIE. Nie zrobią też bałaganu i nie wpadną w szparę w podłodze. Magnes patyczka działa na pchełki przez przezroczyste tworzywo.
Tablica jest w dwóch kolorach: żółtym i czerwonym. Ma rozmiar: 31x31x2 cm. Pchełki są w pięciu kolorach i – co ciekawe – nie jest ich tyle samo. Sprawdził to Aleksy układając jakieś matematyczne ciągi (nie pytajcie). Magnetyczny patyczek ma ok. 10 cm długości i średnicę klasycznego ołówka. No może minimalnie większą. Ułożony obrazek czyścimy jednym ruchem – podnosząc tablicę do pionu. Do tablicy dołączonych jest 12 instrukcji.
I na koniec najczęściej zadawane pytanie: dla jakiego wieku? Ja szacuję go na 3 – 6 lat. Przy czym zabawką może zainteresować się i młodsze dziecko i starsze, ale najwięcej skorzystają i najdłużej będą się bawić dzieci 3 – 6 lat.
![](https://zabawkator.pl/WordPress3/wp-content/uploads/2019/10/tablica_magpad_ania_oka_1-1024x683.jpg)
![](https://zabawkator.pl/WordPress3/wp-content/uploads/2019/10/tablica_magpad_ania_oka_4-1024x683.jpg)
![](https://zabawkator.pl/WordPress3/wp-content/uploads/2019/10/tablica_magpad_ania_oka_3-1024x683.jpg)
A ZNACIE ZNIKOPISY Z NAJNOWSZYMI MATRYCAMI?
A jeśli szukacie czegoś na rozrysowanie ręki, ćwiczenie małej motoryki, przygotowanie dziecka do pisania, to koniecznie przeczytajcie artykuł o ZNIKOPISACH z nowoczesną matrycą KLIK. Tyle dobra ukryte w tak niepozornej zabawce!
To jeszcze przypomnę, że do końca miesiąca na hasło ZABAWKATOR mamy 10% zniżki na tablice MagPad i Znikopisy w klocki.edu.pl
![](https://zabawkator.pl/WordPress3/wp-content/uploads/2019/07/znikopis_foto_Ania_Oka_8-1024x683.jpg)