ODPORNE I ZDROWE DZIECKO? NAUCZMY SIĘ TEGO Z GRĄ BAKWIRY

PATRONAT ZABAWKATORA: Dlaczego ta gra i dlaczego teraz? „Bakwiry” poruszają jeden z najważniejszych tematów, który dziecko powinno bardzo dobrze poznać – dbanie o zdrowie. Sami powiedzcie: czy może być coś istotniejszego? Poza tym jest to gra sprawdzona, bo przygotowana przez Było Sobie i skonsultowana naukowo. Czyli mamy gwarancję dobrej zabawy połączonej z edukacją. No i przecież – mogę się założyć – właśnie szukacie wartościowych pomysłów na prezenty Mikołajkowe i Gwiazdkowe. Tak? To zapraszam.

Kiedy myślę o tym, jakie najważniejsze umiejętności powinnam przekazać dzieciom, to do głowy przychodzi mi zawsze dbanie o zdrowie i ekonomia. Dlaczego te? Bo bez nich nie da się żyć, a nie uczy ich żadna szkoła. A jeśli już, to w bardzo ograniczonym zakresie i na końcowym etapie edukacji. Zawsze zastanawiam się – co z naszą logiką? Przecież gdy młody człowiek wchodzi w dorosłe życie, to przede wszystkim musi umieć zadbać o swoje zdrowie i budżet. Dopiero te dwie rzeczy umożliwiają mu wszystko inne. A jednak, powiedzcie sami – jak często rozmawiacie z dziećmi o zasadach utrzymania ciała w dobrym zdrowi i o walce z chorobami. Czy znają zagrożenia? Wiedzą, jak się przed nimi bronić? Po spotkaniu z Bakwirami będą wiedziały. I to więcej niż niejeden dorosły.

Dzisiejszą grę, jak również inne, stworzone przez Było Sobie znajdziecie TUTAJ ➡ KLIK. Są tam też puzzle, filmy i wiele sprawdzonych propozycji. A w wersji video możesz obejrzeć grę Bakwiry na live:

Publiée par Zabawkator sur Mercredi 13 novembre 2019

TO LEPSZE OD KSIĄŻKI!

„To lepsze od książki” – raczej nie zdarza mi się tak pisać. Ale zaraz się z tego wytłumaczę. Otóż pomijając rozgrywkę, o której przeczytacie w kolejnych akapitach, dla mnie największą mocą tej gry jest TREŚĆ. Treść przygotowana specjalnie do Bakwirów i skonsultowana naukowo z prof. dr hab. n. med. Joannę Zajkowską. Treść odnosząca się do najbardziej aktualnej wiedzy, a nie przedrukowana z przypadkowych ulotek czy książek. A gdzie ta treść się znajduje? Na kartach. Mamy ich dwa rodzaje.

Karty Pech/Szansa po stronie PECH zawierają krótki opis choroby, przykładowy sposób zarażenia się nią oraz wytyczne do rozgrywki. Po stronie SZANSY znajdziemy wskazówki, jak zachować zdrowie. 55 kart podzielono między znane nam choroby, ale znowu: nieprzypadkowo, tylko zgodnie z częstotliwością występowania. I tak na przykład mamy dwie karty z krztuściem, ale kilka z grypą (która ma różne odmiany).

Drugi rodzaj karty, to PYTANIA. Na każdej zamieszczono 4 pytania testowe. Na dole karty można sprawdzić poprawność odpowiedzi. 55 kart po 4 pytania, czyli poznajemy 220 medycznych zagadnień. Są tam pytania dość proste, ale też zaawansowane.

Treści jest tyle, że spokojnie można by było stworzyć z niej KSIĄŻKĘ. Książkę o chorobach i walce z nimi (przy pomocy Super Mocy) dla dzieci. Pytanie tylko, czy dziecko chciałoby przyswajać tę wiedzę w postaci książki? Wydaje mi się, że wytrwaliby tylko wielbiciele tematu. Tymczasem podczas rozgrywki, czyli zabawy z innymi graczami, ta całkiem zaawansowana wiedza sama wchodzi do głowy!

Uwielbiam te karty i jestem wdzięczna ich autorom, że tak poważnie potraktowali temat. Wiecie, że możecie korzystać z samych kart? Bawiąc się w quiz PYTANIAMI albo czytając ciekawostki z PECH/SZANSA. To naprawdę dobry, przygotowany z humorem materiał. Kto wie, może dziecko tak zainteresuje się tematem, że w przyszłości zostanie lekarzem, badaczem czy odkrywcą?

CO TU MAMY?

Pudełko od gry jest tej samej wielkości, co pudełka od innych zestawów z Było Sobie. I wiem, że to jest drobiazg, ale bardzo wygodny podczas sprzątania. Do tego dobrze wygląda na półce. Druga wygodna rzecz, to składana, ale nie za duża plansza. Zmieści się nawet na dziecięcym stoliku. Poza planszą w pudełku mamy: 4 tabliczki gracza – eliksiry super mocy, 2 talie kart (pytania tekstowe i Szansa/Pech), 129 żetonów umożliwiających rozgrywki, kość i instrukcję.

Gra jest polecana od 7 lat i tego bym się trzymała, choć z pomocą rodzica i gdy gra będzie już sprawnie szła pozostałym graczom, można wprowadzić też młodsze dziecko.

JAK GRAMY?

Celem jest zdobycie 7 żetonów Eliksir Supermocy, które uzupełnią tabliczkę Gracza. Grę wygrywa ten, kto zrobi to pierwszy. Wtedy też kończymy zabawę, co jest bardzo dobrym rozwiązaniem przy 3 – 4 graczach, jeśli chodzi o emocjonalną stronę gry. Zobaczcie: jedna osoba wygrywa, ale dwie, trzy przegrywają. Łatwiej przegrywać w grupie, więc dzieci lepiej zniosą to pod względem emocji.

I jeszcze jedna uwaga. Twórca gry proponuje, żeby pierwsze rozgrywki prowadzić do momentu zdobycia 4 czy 5 żetonów i uznać to za zwycięstwo. I powiem Wam, że to jest bardzo dobry pomysł. Pozwala spokojnie opanować zasady gry bez zbytniego przemęczania uczestników. Dla mnie rozwiązanie idealne, bo sama nie lubię poznawać nowych zasad gry i w pierwszych partiach potrafię się niecierpliwić – a co dopiero dziecko.

Rozgrywka opiera się na kości i kartach, ale zaczyna nietypowo, bo nie ma jednego startu dla wszystkich. Każdy stawia pionek na polu w jego kolorze. Potem rozpoczynamy podróż po planszy z aktywnymi polami – każde mówi nam, co mamy zrobić. Podczas tej wędrówki zdobywamy żetony mocy np. losując kartę Pytanie i poprawnie na nie odpowiadając dostajemy dwa żetony. Uzbierane żetony wymieniamy na Eliksir Supermocy. Musimy ich zdobyć 7 aby zakończyć zwycięsko grę. Wszystkie działania i pola są szczegółowo opisane w instrukcji, którą będziecie musieli się wspierać przy pierwszych rozgrywkach. Nie jest skomplikowana ani długa, ale zawiera wiele szczegółów. Początkowo wydaje się, że tych wszystkich, zróżnicowanych działań jest strasznie dużo, a niebezpieczeństw jeszcze więcej. Na przykład można spotkać się z Bakterią czyli Bakwirem. Albo wywołać… pandemię (dobrze jest mieć wtedy eliksir chroniący).

PRZYKŁADY KART DLA WNIKLIWYCH

Tak wygląda treść przykładowej karty PYTANIE:
1. Jaka jest główna funkcja adrenaliny?
a. Napędzenie strachu rodzicom.
b. Sprawianie, że człowiek się poci.
c. Ostrzeganie organizmu o niebezpieczeństwie.
2. Jakie zadanie mają erytrocyty (krwinki czerwone)?
a. Dostarczają komórkom tlen, a zabierają dwutlenek węgla.
b. Chronią organizm przed zarazkami.
c. Dostarczają komórkom dwutlenek węgla.
3. Ile posiłków powinno się jeść w ciągu dnia?
a. Zawsze, kiedy mamy na coś ochotę.
b. Pięć: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolację.
c. Wystarczy jeden ale duży.
4. Jeśli jesteś zaszczepiony, chronisz nie tylko siebie, lecz także swoich bliskich.
a. Prawda.
b. Nieprawda.

Tak wygląda treść przykładowej karty PECH/SZANSA:
PECH. Grypa: Wirus grypy jest jak kameleon, który zmienia się, co rusz zaskakując nowymi postaciami, jakie przybiera. Zarażenie odbywa się drogą powietrzno-kropelkową.
Kolega chory na grypę przyszedł do szkoły. Teraz pół klasy choruje.
Też się zaraziłeś. Zaraziłeś gracza, który rzuca kostką po tobie. oboje oddajecie po 1 żetonie w dowolnym kolorze.

SZANSA. Prowadzisz aktywny tryb życia.
Pobierasz 2 żetony fioletowe.

SZUKACIE INNYCH CIEKAWYCH, EDUKACYJNYCH GIER DLA DZIECI?

Mam dla Was wiele dobrych propozycji. Przede wszystkim będą to pudła z kultowej serii „Było sobie”, których tytuły same mówią, czego nauczymy się podczas rozgrywek: HISTORIA POLSKI DLA DZIECI, BYŁO SOBIE ŻYCIE, BYŁ SOBIE CZŁOWIEK, BYŁ SOBIE KOSMOS, BYŁO SOBIE ŻYCIE – JEDZ, BIEGAJ I ROŚNIJ ZDROWO czy BYŁA SOBIE ZIEMIA – ZBUDUJ EKOLOGICZNE MIASTO.


Komentarz do “ODPORNE I ZDROWE DZIECKO? NAUCZMY SIĘ TEGO Z GRĄ BAKWIRY

  1. W pytaniach często pojawia się polecenie np. oddajesz lub pobierasz żetony w kolorze żółtym lub fioletowym… niestety w moim egzemplarzu nie na żetonów w takich kolorach mam wadliwy egzemplarz gry, czy może czegoś nie doczytałam w instrukcji?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Website

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.